Snel leveren is tegenwoordig belangrijker dan ooit en daarom is efficiënt voorraadbeheer gewenst. Genoegen nemen met lage marges of ‘nee’ verkopen doe je liever niet. Goed voorraadbeheer helpt daarbij aangezien duidelijk wordt wat wel op voorraad is en welke producten je niet meer in het magazijn hebt liggen. Maar wat zijn nu eigenlijk de key essentials van een goed voorraadbeheer? We zetten ze even voor je op een rij.
Optimaliseren van je bedrijfsresultaat
Je boekhouding levert je natuurlijk alle informatie die je als ondernemer nodig hebt over je financiële positie. De ruggegraat van je bedrijf dus. De grootste winkelketens beheren hun voorraad daarom vooral op winstmarges. Ze weten welke artikelen het beste verkopen en de hoogste marges hebben en houden daar een ruime voorraad van aan. Ook promoten ze deze artikelen extra om de verkoop te stimuleren. Een effectieve manier dus om je bedrijfsrendement te optimaliseren. Met de juiste aansluiting van je voorraadbeheer op je boekhoudsysteem kun je:
- Inzicht krijgen in de bestsellers en welke artikelen het minst verkocht worden
- Je richten op de producten met de meeste winst
- Je promoties en acties gerichter inzetten
Optimale vindbaarheid
Snel leveren is cruciaal tegenwoordig. Doe je dit niet dan ben je je klanten snel kwijt. Ze willen hun bestelling graag de volgende dag al geleverd hebben. Ook willen ze de track en trace code ontvangen en weten wanneer ze hun pakket kunnen verwachten. Met moderne voorraadbeheersystemen is het mogelijk om te voldoen aan al deze eisen en wensen. Belangrijk is daarbij wel dat alle artikelen op de juiste wijze zijn gecategoriseerd. Zo kun je barcodes printen op etiketten van www.etikettenkoning.nl zodat je weet wat waar ligt. Neem de tijd om alle informatie op de juiste wijze te organiseren. Denk daarbij aan zaken als voorraadkosten, fabrikant, informatie over de leverancier en unieke codes om de producten te traceren. Daarbij geldt: hoe meer je kunt registreren, hoe beter.
Check de omloopsnelheid
Check eens in de zoveel tijd welke producten de laagste omzetsnelheid hebben en vraag je af of je deze nog in je assortiment wilt laten. Ook oude producten kunnen ervoor zorgen dat je winst verlaagt en je geen nieuwe producten meer inkoopt. Ze verhogen je magazijnkosten. Zorg er ook voor dat je je bestsellers altijd op voorraad hebt. Het zou namelijk wel heel vreemd zijn wanneer je deze artikelen niet kunt leveren. Wanneer je je verkoopgegevens af en toe even bekijkt dan weet je waar je kansen liggen en kun je beter bepalen welke artikelen je moet inkopen. Probeer ook om je voorraadverlies door beschadiging, diefstal en administratieve fouten zoveel mogelijk te beperken. Ook dit zet de marges onder druk.
Kies voor een geïntegreerd systeem
Of je nu in een spreadsheet werkt of met een softwaresysteem. Probeer zoveel mogelijk voorraadinformatie te beheren op één plek. Ook de koppeling met je boekhouding is daarbij natuurlijk cruciaal. Bedenk dus van tevoren welke informatie je wilt zien en analyseren en richt je systeem daar op in. Wanneer je je voorraadinformatie moet verzamelen op verschillende plekken, dan kost dit veel extra tijd en ook de kans op fouten wordt heel groot. Bovendien kun je met een geïntegreerd systeem je bestellingen sneller leveren en de voorraad beter in de gaten houden.