Voor veel ondernemers is een accountant de ultieme oplossing voor een probleem dat een vervelende bijkomstigheid is van het ondernemerschap: de financiële administratieve zaken. Het is een stuk dienstverlening dat men graag uit handen geeft. Die werkrelatie vergt echter wel medewerking van beide kanten en een bereidheid van de accountant om mee te bewegen met de tid en de klant. We geven vier tips voor de moderne accountant.
Je klant opvoeden
Als accountant mag je best je klant opvoeden om een moderne ondernemer te worden. Het inleveren van een doos vol bonnetjes bij de accountant is voor een accountant in een tijd van automatisering eigenlijk niet meer acceptabel. Jouw klant moet geen bonnen en facturen opsparen, maar ervoor zorgen dat hij ze digitaal krijgt of digitaliseert en aanleren om ze direct door te sturen naar de accountant. In het begin zal dit als vervelend beschouwd worden, maar alles went binnen enkele maanden.
Niet blijven hangen in methodes
Als je jezelf eenmaal een methode hebt aangemeten om je werk als accountant te doen, is het veilig en vertrouwd om daar aan vast te houden. Maar ook accountant producten in het algemeen en zeker rondom zaken als salarisadministratie, payrolling en HR blijven volop in ontwikkeling. Zo kunnen processen steeds makkelijker geautomatiseerd worden. Voor jezelf én je klanten is het beter om daarin mee te gaan dan oude methodes te blijven hanteren.
Geen tijd maar resultaten verkopen
Het concept van ‘uurtje factuurtje’ is voor de moderne accountant eigenlijk niet meer geschikt, omdat het dankzij de automatisering te weinig oplevert. Alles gaat met de juiste software sneller en eenvoudiger, waardoor je als accountant voor hetzelfde werk minder tijd kwijt bent. Je snijdt jezelf in de vingers als je dan werkuren factureert. In plaats daarvan kun je beter op basis van resultaten factureren. Voor de klant zou het niet uit moeten maken, want hetzelfde resultaat wordt bereikt.
Denk in het jargon van de klant
Een balans of verlies- en winstrekening is voor een accountant gesneden koek, maar een ondernemer zegt het niet zo veel. Deze denkt immers in winst, klanten, leveranciers en banksaldo. De klant wordt daarom niet echt wijzer als je accountantstaal naar hem spreekt. Bespreek de financiële zaken van je klant in de taal die hem wat zegt en bewaar de typische accountszaken voor de formele verplichtingen.
Als accountant moet je het jezelf vooral ook niet te ingewikkeld maken als het niet hoeft. Dat is immers in niemands belang. Als je bereid bent om je werkwijze regelmatig te evalueren en te updaten moet dat goedkomen.