Een goede presentatie kan je potentiële doelgroep omtoveren tot trouwe klanten. Of je nu op een beurs staat of een presentatie binnen de muren van je kantoor geeft: het is belangrijk om je zaken goed op orde te hebben. Met deze tips heb jij de juiste presentatie en de nodige middelen om aan nieuwe klanten te komen.
1. Zorg voor de juiste basis
Nu je dit nieuwe project op gaat pakken is het belangrijk om het vanaf het begin goed aan te pakken. Zorg voor de juiste basis en zorg ervoor dat alles tot in de puntjes verzorgd is. Kijk goed naar de details: gebruik je presentatiematerialen zoals folders en ringbanden? Je ringbanden bedrukken geeft een nóg betere en ontzettend professionele indruk. Zeker wanneer de ringbanden of presentatiematerialen mee naar huis genomen mogen worden. Je kunt deze bijvoorbeeld vullen met de presentaties en documenten zodat de potentiële klanten alles in een duidelijk pakketje hebben. Door alles tot in de details te op orde te hebben (van de soort koffie tot bedrukte presentatiemiddelen) zorg je ervoor dat je van begin tot eind een goede indruk achterlaat.
2. Kies de juiste locatie
Wat is de perfecte locatie om de presentatie te houden? Houdt de presentatie bijvoorbeeld op een plek waar de doelgroep komt (netwerkborrels, beurzen) of, wanneer je al concrete afspraken heb staan, zorg voor een goede ruimte binnen kantoor of huur een mooie, gepaste zaal. De eerste optie is om jezelf dus onder je doelgroep te begeven, terwijl je ze met de tweede optie al direct binnen de muren van je kantoor hebt.
3. Waar ga je het over hebben?
Kies het juiste onderwerp. Een goede presentatie gaat namelijk in op alle vragen en dilemma’s die de potentiële klanten zouden kunnen hebben. Laat zien dat jij de expert ben, en maak het jezelf makkelijker door zelf een onderwerp of richting te kiezen waar jij veel van weet. Doe natuurlijk ook voldoende onderzoek: jouw potentiële klanten hebben een probleem, en jij bent degene met de oplossing. Laat zien dat jij als expert precies begrijpt waar het probleem zit, en waarom jij de juiste oplossing biedt.
4. Laat het verkooppraatje achterwege
Richt jezelf op wat jij te bieden hebt, niet op wat jij in de verkoop hebt. Praat niet alleen over jezelf, je bedrijf en hoe goed jullie oplossing is. Voorzie de mensen liever van waardevolle informatie en laat ze zien dat jij het probleem waar zij een oplossing voor zoeken echt begrijpt.
5. Voeg bewijsmateriaal toe
Laat ook voldoende bewijsmateriaal in je presentatie terugkomen. Deel je ervaringen met andere klanten, hun problemen en de oplossing die jij ze hebt kunnen bieden.