De start-up lijkt het succesmodel voor ondernemers te zijn. Veel ondernemers denken met hun idee of product de nieuwe Facebook of Über te gaan worden. Start-up coach Quintin Schevernels ziet dat veel start-ups verblind worden door dit soort succesverhalen. Terwijl het overgrote deel faalt. Hij schreef het boek Suits & Hoodies, over het geheim van de succesvolle start-up. Hij noemt hierin 7 factoren die bepalend zijn voor succes.
Start-up coach: 7 belangrijke punten
Schevernels benoemt in zijn boek 7 belangrijke aandachtspunten voor start-ups, de 7 essentials. ‘Ik pretendeer niet dat ik de wijsheid in pacht heb om van een start-up hoe dan ook een succes te maken. Maar de 7 essentials laten de kans op succes wel exponentieel stijgen,’ zegt Schevernels. Welke het zijn? Hier komen ze:
1 – Durf groot te dromen
Allereerst moet je volgens Schevernels groot dromen en grote ambities hebben. ‘Waar zie jij jezelf over 1, 2 of 5 jaar jaar? Waar staat jouw onderneming? Heel rijk worden moet niet je drijfveer zijn. Dat zit bij de meeste start-ups wel goed.’
2 – Wees vernieuwend
Daarnaast moet je vernieuwend zijn, je moet inspelen op veranderingen. Niemand zit te wachten op de zoveelste versie van een product dat iedereen al kent.
3 – Ken de behoefte van je klant
Essential 3 is dat je product perfect moet aansluiten op de behoefte van de klant. ‘Vaak hebben start-ups het al over opschalen terwijl het product nog niet in de behoefte van de klant voorziet. Dat is dé reden dat start-ups falen’, concludeert de start-up coach.
4 – Zorg voor een goed bedrijfscultuur
Ook is het essentieel een goede cultuur binnen het bedrijf te creëren, vindt Schevernels. ‘Als je bedrijf groeit, moet je de cultuur managen. Die verandert namelijk mee met de groei en nieuwe instroom van mensen. Wat bindt jullie gezamenlijk, welke waarden wil je uitdragen als bedrijf en waar voelen jouw mensen zich prettig bij, zodat zij kunnen excelleren?’
5 – Haal talent binnen
Verder is het belangrijk dat je kijkt naar talent op individueel niveau. Schevernels: ‘Je moet altijd voor de toppers gaan en geen genoegen nemen met de tweede keus.’
Het werven van de juiste mensen kost echter tijd. Het kan dus zo zijn dat je je start-up in het begin als zelfstandig ondernemer draaide dient te houden. Om jezelf voor te bereiden op eventuele financiële risico’s zoals het uitblijven van inkomen of werkeloosheid, is het aan te raden een financieel vangnet voor jezelf te creëren. Een van de opties hierin is het afsluiten van een AOV verzekering. Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering keert je verzekeraar een vast bedrag per maand uit, zodat jij je kunt focussen op het pad naar herstel.
6 – Focus, focus en nog eens focus
Focus, dat is essential 6. Als ondernemer zie je overal kansen en die wil je aanpakken. Maar daardoor verlies je focus. Zelfs als je dat allemaal wel aan kunt, kan het voor je medewerkers heel verwarrend zijn. De meest succesvolle bedrijven zijn goed in één ding. Kijk naar Google, daar zijn ze heel goed in het zoeken op internet.
7 – Funding
‘Zorg dat er voldoende middelen beschikbaar zijn om je doelen te realiseren.’ Pas deze 7 punten toe, en je hebt een veel grotere kans om als start-up om succesvol te worden!