Menu
Marketing

7 Stappen voor het perfecte persbericht

Het uitsturen van een persbericht is voor ieder bedrijf en iedere ondernemer een belangrijk moment. U hebt namelijk een belangrijke ontdekking gedaan, interessante informatie verkregen of iets anders dat de doelgroep niet mag missen. Maar hoe schrijft u nu een goed persbericht? U wilt natuurlijk wel dat hij door andere bedrijven overgenomen wordt om een zo groot mogelijk bereik te realiseren.

Houdt er rekening mee dat mensen het tegenwoordig druk hebben, de ontvanger moet dus zo min mogelijk handelingen uit moeten voeren om het persbericht te lezen. Daarnaast moet het uiteraard ook in een oogopslag duidelijk zijn wat het nieuws is.

[quote align=”center” color=”#6B1144″]Een bericht met “Lees het persbericht over onze nieuwste dienst” is dan ook niet veelzeggend. [/quote]

Hoe schrijft u een goed persbericht die gelezen wordt, verder verspreidt wordt en interessant is voor de doelgroep?

  1. Belangrijkste bovenaan: Om de aandacht van de lezer te trekken moeten de zinnen met de belangrijkste informatie bovenaan staan. Om te zorgen dat u geen belangrijke informatie vergeet kunt u uzelf de 6-w vragen stellen.
  2. Zet het persbericht in de e-mail zelf: Niks is zo vervelend als eerst een ander bestand te moeten openen of een slecht leesbare tekst. Maak het de lezer zo makkelijk mogelijk door de tekst direct in de mail te typen. Vergeet de mooie opmaak, gekleurde letters, logo’s en achtergrond kleur. De mooie opmaak van het persbericht zou u wel extra in de bijlage toe kunnen voegen.
  3. Selecteer een lijst met ontvangers: Niet iedereen is geschikt als ontvanger van uw persbericht. Zorg er altijd voor dat het persbericht alleen gaat naar degene die er ook daadwerkelijk iets mee kunnen.
  4. Wees bereikbaar voor vragen: Op de dag van verzending kunt u veel vragen ontvangen van lezers. Vraag over bijvoorbeeld het onderwerp of beeldmateriaal. Zorg er altijd voor dat de contactmogelijkheden duidelijk  vermeld staan.  Ook moet er door het bedrijf direct gereageerd worden op vragen.
  5. Juiste toon: Het persbericht moet voor iedereen leesbaar. Ondanks dat vakjargon voor u misschien niet meer dan logisch is, is het dat voor andere ontvangers niet.
  6. Onderbouw: Zet in een nieuwsbrief nooit alleen “Dit product is innovatief of uniek”. Maar onderbouw alles wat u zegt. Slim is zelfs om net genoemde woorden achterwegen te laten. Benoemd wat er volgens u zo uniek of innovatief aan is. De lezer kan dan zelf bepalen wat hij/zij hiervan vindt.
  7. Veel gemaakte fout: Ontvangers niet in bcc zetten: Alle ontvangers horen anoniem te blijven. Zorg er daarom voor dat mailadres van ontvangers nooit zichtbaar zijn voor andere ontvangers.