Er zijn maar genoeg redenen om te besluiten een beroepschauffeur in dienst te nemen. Maar zoals je misschien al wel weet moeten beroepschauffeurs aan verschillende strenge regels voldoen. Zo kun je niet zomaar de eerste de beste ZZP’er inhuren, en zijn er een aantal kwalificaties die vooraf gecontroleerd moeten worden. Dit en meer, lees je hier.
De Eurovergunning en andere vergunningen
Een chauffeur moet altijd in bezit zijn van een Eurovergunning. Is een chauffeur niet zelf in bezit van deze vergunning, dan mag deze zich niet zomaar verhuren aan een transportbedrijf en vervolgens met de vergunning van dit bedrijf rijden. Een transportbedrijf mag dan ook alleen maar gebruik maken van chauffeurs die bij het bedrijf in loondienst zijn (dit is aan te tonen met een verklaring van de dienstbetrekking van de werkgever) of chauffeurs welke ingehuurd zijn via een uitzendbureau (ook hier moet een verklaring van terbeschikkingstelling aangetoond kunnen worden). Ook basiskwalificatie zoals code 95 moet zowel behaald als aantoonbaar zijn. Deze kwalificaties zijn te behalen bij gespecialiseerde verkeersscholen zoals verkeersschool Wesseldijk.
Het in dienst nemen van een zzp’er
Nu kan het zijn dat je liever een zzp’er inschakelt dan een werknemer van een officieel transportbedrijf. Mét de benodigde vergunning mag deze zzp’er (als charter) vervoer verrichten. In dit geval mag de zzp’er op eigen rekening en eigen risico de goederen vervoeren voor een specifiek transportbedrijf. Wel moet de zzp’er dan aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de zzp’er zelf over een eurovergunning beschikken, zelf over een (vracht)voertuig beschikken waar goederen mee vervoerd kunnen worden (dit mag zowel koop als lease zijn) en dit voertuig moet over een eurovergunning bewijs beschikken welke op naam moet staan van het transportbedrijf van deze zzp’er. De zzp’er werkt altijd voor eigen rekening en eigen risico, en er mag in dit geval dus ook geen sprake zijn van een dienstbetrekking van deze zzp’er. Wel kan er gebruik worden gemaakt van een modelovereenkomst. Deze modelovereenkomst is terug te vinden op de website van de Belastingdienst, en wordt bij aanvraag door de NIWO onderzocht. Er wordt dan gekeken of de zzp’er inderdaad voor eigen rekening en eigen risico werk verricht, en er dus geen sprake is van loondienstverband. Daarnaast wordt er gekeken naar het aantal opdrachtgevers, de verschillende ritten die gemaakt worden en wie de voertuigen aanbiedt (er mag dus ook geen sprake zijn van een bruikleen dienst met de organisatie welke deze zzp’er inhuurt).