Elektrisch rijden wordt goedkoper. Deze manier van ‘tanken’ is al bijna het voordeligst. Alleen lpg is goedkoper. Tussen 2017 en 2021 zal dit opladen ook nog eens half zo goedkoop worden. De bijtelling en wegenbelasting van elektrisch rijden zijn ook al heel gunstig. Zo wordt het steeds aantrekkelijker om de tank vol te gooien met stroom.
Wat scheelt het?
De energiebelasting op elektrisch rijden wordt gehalveerd zodat de kosten minder een knelpunt vormen in de overgang naar elektrisch. Per kilometer die je nu rijdt met een elektrische auto, betaal je 3,2 cent, hiervan is 1,8 belasting. Benzine is het duurst, namelijk bijna 9 cent, waarvan 4,9 belasting. Van lpg is de belasting met 1,5 het laagst en die van diesel is 2,7 cent. Elektrisch rijden is dus voordelig – als je de aanschafprijs even achterwegen laat.
Zakelijk elektrisch: voordelig
Zakelijk een hybride of elektrische auto rijden is gunstig qua gebruikskosten. Vooral volledig elektrische auto’s schelen in de kosten. Duurzame auto’s hebben een lage(re) bijtelling. Deze hangt af van de autoprijs en CO2-uitstoot die de auto veroorzaakt. Is de uitstoot 0 gram CO2 per kilometer, dan wordt er 4% bijtelling gerekend. Ligt de uitstoot tussen meer dan 0 en 50 gram, dan stijgt het percentage naar 15.
Wegenbelasting
Tot vorig jaar werd een auto die minder dan 50 gram CO2 uitstoot per kilometer, vrijgesteld van wegenbelasting. Dat waren dus alleen elektrische en semi-elektrische wagens. Sinds 2016 is deze vrijstelling vervallen en moet elke auto die zich schuldig maakt aan uitstoot van CO2 wegenbelasting betalen. Alléén volledig elektrische auto’s die 0 gram CO2 per kilometer uitstoten, zijn vrijgesteld. Semi-elektrisch met een uitstoot van 1 tot 50 gaat voor het halftarief. Oldtimers die ouder zijn dan 40 jaar, ontspringen de dans.
Verkoop elektrisch stijgt
Elektrisch wordt steeds populairder. In 2014 al was er een recordaantal elektrische auto’s op Schiphol. De voorzitter van de Chinese autofabrikant BYD, voorspelt dat de verkoop van elektrische auto’s dit jaar behoorlijk toeneemt bij zijn bedrijf. Van bijna 60.000 naar 150.000, meer dan een verdubbeling dus. Op RVO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, kun je zien dat er maandelijks zo’n 200 geregistreerde elektrische auto’s bijkomen in Nederland. Een interessante ontwikkeling, die ervoor kan zorgen dat het wagenpark van Nederland (en de rest van de wereld) steeds minder CO2-uitstoot veroorzaakt. Zie jijzelf die mogelijkheid om elektrisch te rijden nog niet? Dan kun je ook een goedkopere, passende autoverzekering kiezen om wat te besparen. Kun je sparen én later wél elektrisch rijden.