Menu
Bedrijfsvoering

Het magazijn efficiënt inrichten

Het begon als een webwinkel, een enthousiast initiatief vanuit huis. Door de social media groeide de naamsbekendheid flink en ook de aandacht in verschillende journalistieke media hielp een handje. Al snel werd de voorraad te groot voor de inpandige garage en moest worden uitgekeken naar een opslag buiten de deur. Herkenbaar?

Hardlopers en seizoenartikelen
De webwinkelier uit bovenstaand voorbeeld besloot haar parttime baan op te zeggen. Ze optimaliseerde de winkelsoftware en vond een opslag net buiten de bebouwde kom. De belangrijkste factor bij de keuze voor dit magazijn was de lage huurprijs. Haar magazijn is vrij klein en heeft maar een lichtpunt. Genoeg, dacht ze. Ze stapelde de artikelen in de oorspronkelijke grootverpakkingen op en probeerde van alles wat losse exemplaren voor het grijpen te houden. Dit bleek niet zo handig. Zeker doordat een deel van het assortiment seizoensgebonden is, kunnen sommige artikelen langere tijd achteraan opgeborgen worden. Daarnaast heeft ze een paar echte succesnummers in haar assortiment, die veel vaker verkocht worden dan andere. Sommige artikelen die wat duurder zijn worden niet zo vaak verkocht. Ze is dan veel tijd kwijt met zoeken in de voorraad naar deze items.

Efficiëntie verdient zichzelf terug
Het is begrijpelijk dat onze shop-eigenaar niet meteen stond te springen om nog meer te investeren in haar magazijn. De omzet van de winkel blijft echter groeien en ze komt vaak tijd te kort. Daarom heeft ze toch de stap gezet en heeft een aantal handige opbergsystemen besteld. Vooral de legbordstelling is een succesnummer gebleken, in deze open stellingkasten kan ze veel kwijt. Bovendien zijn ze stevig waardoor ze zonder steun middenin de ruimte kunnen staan. Ze heeft nu een aantal paden gemaakt in haar bescheiden magazijn. Ze heeft de tijd van het order-picken behoorlijk kunnen terugbrengen. Een volgende stap zou zijn om een groter magazijn te openen, dichter bij haar woon- en correspondentieadres. Want de allergoedkoopste optie blijkt niet altijd de meest voordelige als je bedrijf groeit!