Menu
Bedrijfsvoering

Hoe kun je de waarde van je bedrijf vaststellen bij verkoop?

Het verkopen van je bedrijf is een belangrijk moment: een moment waarop je liever niet wilt dat er iets fout gaat of dat je uiteindelijk voor teleurstellingen komt te staan. Het is dan ook belangrijk om goed over de belangrijke aspecten na te denken: één van de belangrijkste de waarde van je bedrijf zijnde. Maar hoe kun je de waarde van je bedrijf eigenlijk vaststellen? We geven je een aantal tips.

1. De discounted cashflow methode

Om te beginnen is het hoe dan ook verstandig om de hulp van een specialist in te schakelen die precies weet wat er bij het verkopen bedrijf komt kijken. Deze weet namelijk precies welke methodes er beschikbaar zijn om tot de juiste waardebepaling te komen: zoals de discounted cashflow methode bijvoorbeeld. Deze waarderingsmethode geeft een duidelijk beeld van de waarde en wordt dan ook het meeste gebruikt om de waarde te bepalen. Bij deze methode wordt er gekeken naar het geld dat je in de toekomst met het bedrijf kunt verdienen: de vrije cashflow. De toekomstige geldstromen worden in kaart gebracht en deze vormen vervolgens de waarde van de onderneming.

2. Intrinsieke waarde

Een andere methode is het kijken naar de intrinsieke waarde van het bedrijf. Een makkelijke methode waarbij er direct gekeken wordt naar het zichtbare eigen vermogen. Met deze methode kan er snel en makkelijk een waarde worden vastgesteld op basis van het verschil tussen de marktwaarde en goodwill en de schulden van de onderneming. Om de intrinsieke waarde te berekenen wordt er gekeken naar de activa en wordt de passiva hier vervolgens vanaf getrokken. Deze methode kan zowel voor een eenmanszaak als voor een VOF of maatschap gebruikt worden.

3. Genormaliseerde waarde

Wanneer de waarde van het bedrijf bepaald wordt op basis van de genormaliseerde waarde betekent dit dat er naar de winstverwachting gekeken wordt. Deze wordt bepaald naar aanleiding van de resultaten die het bedrijf tot nu toe behaald heeft. Wanneer er gekeken wordt naar de genormaliseerde waarde blijven zaken zoals mogelijke groei (of juist het uitblijven hiervan) buiten beschouwing.

4. Goodwill

Een laatste methode is het kijken naar de goodwill van een bedrijf: de meerwaarde bovenop de waarde van de activa en passiva. Denk hierbij aan zaken zoals de reputatie die de onderneming opgebouwd heeft, het klantenbestand en de potentie tot winst.

Welke methode zou voor jouw bedrijf het meest relevant zijn?