Successen moet u delen. Dat is een bekend begrip binnen de sport maar ook de zakelijke wereld is er niet vies van. Hoe u een succes deelt hangt natuurlijk af van de mate van betrokkenheid. Ook de duur van de relatie en het budget spelen een rol. Daarnaast kunnen ook internationale aspecten van doorslaggevend belang zijn. Om u een idee te geven hebben wij 3 ideeën verzameld.
Een snoepreisje
Bij grote budgetten horen grote successen. In de internationale zakenwereld is het dan ook niet vreemd om een reis cadeau te geven. Vaak worden dergelijke reisjes gebruikt als incentive om medewerkers van partners te motiveren om targets te halen. De medewerkers met de beste scores winnen uiteindelijk het snoepreisje. Zeker wanneer er sprake is van internationale kantoren geeft het een kans om de werkwijze en kantoorruimte van een overzeese partner te bezichtigen.
Een goede fles wijn
Doorgaans staat alcohol symbool voor het vieren van successen. Wanneer een coureur of voetbalteam een wedstrijd heeft gewonnen staan de magnum champagneflessen klaar om ontkurkt te worden. Niet gek dus om een fles alcohol cadeau te geven aan een zakenrelatie. Werkt u samen met een internationale organisatie dan is het toesturen van een goede fles wijn met een custom made wijnkistje een perfecte optie. Onthoud dat landen waar wijnen worden gemaakt niet altijd zitten te wachten op een wijntje van eigen bodem. Laat u daarom goed voorlichten voordat u de drank verzendt.
Exclusieve schrijfwaren
Ondanks dat we in het digitale tijdperk leven gaat er niets boven het ouderwetse pen en papier. Anders dan een laptop of tablet zorgt de oude schrijfwijze voor een persoonlijkere benadering. Daarom is het geven van exclusieve schrijfwaren nog altijd een bijzonder relatiegeschenk. Zeker in het hogere segment geeft een pen als de Aurora Leonardo Da Vinci limited edition (t.w.v. € 1.450) een grote blijk van waardering.
Benieuwd naar meer internationale do’s en don’ts? De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft voor vrijwel ieder land tips voor relatiegeschenken in het buitenland.