Niet de laptop of een ergonomische werkplek maar het koffieautomaat is voor de meeste medewerkers het belangrijkste apparaat op kantoor. Zonder koffie immers geen “goede morgen”. Niet alleen zorgt het zwarte goud voor de nodige alertheid, het is ook een plek om de waan van de dag door te nemen. Maar hoe regelt u als ondernemer nu een professioneel bakje koffie voor uw medewerkers? Coffee@Work geeft u in dit artikel tekst en uitleg en helpt u bij het vinden van het juiste apparaat.
Het RIVM berichtte recentelijk dat de gemiddelde Nederlander ongeveer 4 kopjes koffie per dag drinkt. Het is dus geen verrassing dat koffie op het werk als de olie kan worden gezien die het boeltje draaiende houdt. Reden te meer om te investeren in een goed werkend koffiezetapparaat.
De voorbereiding is essentieel
Voordat medewerkers de automaten kunnen testen moet u als ondernemer eerst een aantal opties op papier zetten. Is de snelheid van het zetten belangrijk? Wat mag een apparaat kosten? Om hoeveel medewerkers gaat het? Wil ik fairtrade koffie? Omdat ieder apparaat een andere functionaliteit heeft adviseren leveranciers over de producten. Door antwoord te geven op zoveel mogelijk vragen blijft er uiteindelijk een selectie apparaten over.
Testen, testen, testen
Een veelvoorkomende fout is dat werkgevers ‘out of the blue’ een koffiezetapparaat laten plaatsen. Medewerkers worden nauwelijks bij het proces betrokken, waardoor achteraf vaak negatieve geluiden komen. En dat terwijl medewerkers de grootste koffiedrinkers zijn op de werkvloer. Wij begrijpen dat smaken verschillen en dat niet iedere medewerker gehoord kan worden. Daarom is het goed om verschillende apparaten en smaken te testen. Een gratis testperiode is bij sommige leveranciers mogelijk. Laat u daarvoor goed informeren voordat u een apparaat aanschaft. Verspreid na de testperiode een enquête zodat de voorkeuren helder zijn. De meeste stemmen gelden.
De finishing touch
Het kiezen van het apparaat en de bonen is nog maar het begin. Voordat een bedrijf het apparaat aansluit is het als ondernemer cruciaal om de puntjes op de i te zetten. Denk daarbij aan belangrijke elementen als de garantieperiode, service- en onderhoudscontracten en het gemak van het bestellen van nieuwe koffie. Het lijkt logisch maar het is belangrijk om hierover na te denken. Heeft u bijvoorbeeld afdelingen binnen uw bedrijf die in de avonduren of in de weekenden werken? Dan is het fijn dat er een servicemonteur op die momenten beschikbaar is.