Overal en op ieder moment van de dag onderhandelt men. Het maakt deel uit van het alledaagse leven. Maar niet iedereen is een geboren onderhandelaar. Veel mensen raken nerveus, worden ongemakkelijk of zijn soms zo ver uit hun comfortzone dat ze er letterlijk misselijk van worden.
In het bedrijfsleven zijn deze onderhandelingen echter essentieel: het kan een carrière maken of breken. Het vormt het verschil tussen het winnen of verliezen van een deal. Of het nu gaat om een jonge ondernemer, een bedrijfsmanager of de afdeling sales; het is belangrijk om altijd te onderhandelen vanuit een sterke positie. Mensen willen wat ze niet hebben. En dat is wat de onderhandelaar moet bieden: dat wat ze willen hebben.
Onderhandelen is niet iets waar iedereen een natuurlijke aanleg voor heeft. Maar het is een vaardigheid die iedereen kan leren. Waar een onderhandelaar al heel ver mee komt, is een oprechte passie voor het product of de dienst die hij verkoopt.Zulk enthousiasme komt echt over en zakenrelaties krijgen dan niet de indruk dat het om een zoveelste verkooppraatje gaat. De passie die de onderhandelaar voor het product of de dienst heeft wekt vertrouwen. Maar het is ook belangrijk dat de onderhandelaar een passie heeft voor het sluiten van een deal. De onderhandelaar moet het echt willen. Passie is een vuur dat van binnenuit komt, en samen met overtuigingskracht vormt dit de ideale combinatie om de deal te sluiten. Wees zorgzaam. De zakenklant moet het idee krijgen dat hij of zij goed verzorgd gaat worden en dat de deal belangrijk is voor beide partijen.
Een goede onderhandelaar moet altijd en overal een deal kunnen afsluiten. Maar er is niets mis mee om af en toe de hulp in te schakelen van een zakelijke lunch of tickets voor een voetbalwedstrijd. Om een deal een extra duwtje in de juiste richting te geven, kan ook het casino uitkomst bieden. De cliënt zal zich hier niet vervelen: roulette, black jack, bingo, poker en speelautomaten, de keuze is enorm uitgebreid. Live muziek en shows geven de nodige entertainment, terwijl eten de hele avond door besteld kan worden om de energielevels op peil te houden. Zijn de partijen niet bekend met de spellen in het casino, dan kan er altijdvan tevoren geoefend worden.
Een van de belangrijkste redenen om het casino te bezoeken, is zodat de zakenklant zich niet gaat vervelen op de hotelkamer. Hiernaast is het de ideale avond om de zakelijke persoonlijkheid aan de kant te zetten. Gezelligheid, gelach, eventueel een aantal drankjes: tijdens een avondje weg van de werkvloer kan iedereen ontspannen en komen de echte persoonlijkheden vaak naar buiten. Een oprechte persoonlijkheid wordt meer gewaardeerd dan wanneer iemand zich als een ander voordoet. Bovendien moedigen casino’s aan om een gok te wagen. Wie weet moedigt dit de zakenklant ook aan om kans te beproeven met de onderhandelaar.
Aan casino’s kunnen ook een risico vastzitten. Natuurlijk kan de zakenklant te enthousiast aan de tafels staan en meer verliezen dan gewild. Maar ook als de onderhandelaar zelfgeen terughoudendheid kan demonstreren, te veel drinkt of slecht spreekt over concurrenten, dan kan de zakenrelatie het idee krijgen dat de onderhandelaar precies hetzelfde zal doen met zijn bedrijf. Een goede zelf beheersing is cruciaal, in en buiten het casino.