Menu
Detailhandel

Lichte omzetgroei detailhandel in september

In september heeft de detailhandel 1,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt CBS. De verkopen (volume) waren 0,7 procent hoger en de prijzen 0,4 procent. De koopdagsamenstelling in september had een positief effect op de omzet. De foodsector realiseerde meer, de non-foodsector minder omzet. Daarnaast is online weer meer omgezet.
September had in 2016 een donderdag en vrijdag meer en een dinsdag en woensdag minder dan in 2015. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen zou de omzet lager zijn dan een jaar eerder.

Sterke omzetstijging winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in september een omzetstijging van 5,1 procent in vergelijking met september 2015. De omzetstijging is vooral toe te schrijven aan de koopdagsamenstelling. De verkopen groeiden mede daardoor met 4,3 procent. De prijzen waren 0,7 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken groeide een fractie sterker dan die van de supermarkten.

Omzetdaling in non-foodsector
Winkels in non-food kampten met een omzetverlies van 3,4 procent, vooral door lagere verkopen. Het volume was 3,7 procent lager dan een jaar eerder. De prijzen lagen 0,3 procent hoger.

Het relatief warme weer in de maand september speelde vooral de kledingwinkels parten. Zo zetten de winkels in bovenkleding 9,3 procent minder om dan een jaar eerder. In juli en augustus realiseerden de kledingwinkels nog een omzetgroei van respectievelijk 7,5 en 3,5 procent. Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica was lager, hoewel de krimp wat lager uitviel dan in voorgaande maanden.

De drogisterijen en doe-het-zelfzaken behaalden daarentegen een omzetstijging. Ook de winkels in woninginrichting zetten meer om, al viel de groei lager uit dan in augustus toen er een omzetgroei van bijna 10 procent werd behaald.

Online omzet groeit opnieuw
De online omzet groeide in september met 11,2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 14,1 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 7,1 procent.

Bron: CBS