Menu
Marketing

Mokken als promotieartikelen: perfect!

Ja hoor, er is weer een mooie internetdiscussie opgelaaid. Na #thedress, waarbij er online een wereldwijde discussie startte over welke kleur de jurk nou heeft, begon ook een tekstfragment het internet in tweeën te splitsen. Werd er ‘Yanny’ of ‘Laurel’ gezegd? Deze twee dilemma’s  zijn inmiddels wel een beetje de wereld uit, maar er is er weer een! En wel met een mok. Er verscheen een foto van een mok, die voor de spiegel werd gehouden. In het ‘echt’ ziet de mok er op het eerste gezicht vierkant uit, maar in het spiegelbeeld is lijkt hij rond te zijn. Welke vorm heeft deze mok nu? Ook wanneer de mok wordt omgedraaid, lijkt de vorm wel te veranderen. De meesten vinden dat de mok vierkant is, met rondje randjes. Een tovermok? Of toch gewoon een gekke illusie?

De wereld veroveren met een mok

Een mok zoals dit zou een uitstekend voorbeeld zijn van een promotieartikel. Stel: je logo zou op zo’n soort mok staan. Dan zou het direct de hele wereld over gaan. Een (promotioneel) artikel dat discussie oproept, doet het dan ook vaak heel goed. Mokken bedrukken is overigens een veelgebruikte manier van het promoten van het bedrijf. En dat is best logisch. Een mok is een ideaal relatiegeschenk, ook omdat zo’n beker een groot bedrukkingsopppervlak heeft. Bovendien is een mok een veelgebruikt product met een lange levensduur. Volgens een artikel van Milieu Centraal is een gemiddelde beker goed voor wel 3000 bakken koffie of thee! En dat terwijl de gemiddelde Nederlander per dag zo’n 4 kopjes koffie drinkt. 3000 koppen koffie betekent overigens niet dat zo’n mok ook 3000 keer moet worden afgewassen.

Afwassen: not done!

Een beker na gebruik niet afwassen, dat is toch vies? Volgens geneeskundeprofessor Jeffrey Starke is het afwassen van mokken juist heel vies, en dat geldt dan vooral op kantoor. Hoe kan dat? De professor stelt dat uit een gebruikte mok drinken gezonder is dan uit een schoongemaakte, vanwege de hoeveelheid bacteriën. Het is makkelijk en snel om de mok even ‘schoon’ te maken met een sponsje of doekje dat er ligt, maar deze bevatten vaak een hoop voedselresten en daarmee is het een walhalla voor bacteriën. Starke zegt er wel bij dat je een mok alleen opnieuw moet gebruiken zonder hem af te wassen, wanneer er geen suiker en melk is gebruikt. Wie dit wel in de koffie (of thee) heeft gehad, kan de mok beter afwassen. Maar dan wel gewoon met warm water, een beetje afwasmiddel en gewoon met de handen. Aan je handen zitten niet zoveel bacteriën als op zo’n sponsje, maar als je bedenkt wat je op een dag allemaal aanraakt, zul je begrijpen dat zich hier ook een aanzienlijke hoeveelheid thuis voelt.

Alles is mogelijk

Neem daarom het oor van de mok ook goed mee. Het oor van de mok is overigens niet zomaar door iemand bedacht om simpelweg een mok goed te kunnen vasthouden. Het oor is ontstaan door het typisch Nederlandse klagen, maar dan van oude Hollandse edelen. Nederlanders en Britten importeerden thee uit China en namen daardoor de kopjes ook al gauw over. Maar ze bleven hun handen branden aan het hete drankje, terwijl die bikkels van Chinezen nergens last van hadden. Om die reden introduceerden de Nederlanders en Britten het oor. Daarna maakte de echte mok zijn intreden, zoals we hem nu kennen. Nou ja, ze zijn in de loop der jaren natuurlijk wel veranderd. Ze zijn sterker, beter afgewerkt en hebben vaker een bedrukking. Ze zijn in allerlei soorten en maten verkrijgbaar en ook op het gebied van bedrukking is veel mogelijk. Soms vaatwasbestendig, maar soms ook niet. Maar wat maakt dat uit, als je de mok toch niet afwast?