Menu
Marketing

On-the-spotvertising antwoord op reclamemoeheid

Reclame komt veel mensen de neus uit en dat is niet gek: merken schreeuwen dagelijks tot wel 3.000 keer om onze aandacht. Massaal installeren we adblockers om reclame waar we niks aan hebben te weren (1). Telecombedrijf Telfort heeft een antwoord op deze ontwikkeling en noemt het on-the-spotvertising: online en offline berichten die op een specifieke plek en op een specifiek moment worden gedeeld met een specifieke ‒ soms kleine ‒ groep mensen. De inhoud van de boodschap is altijd een relevante tip waar de ontvanger op dat moment iets aan heeft. In tegenstelling tot traditionele manieren van adverteren, waarbij het bereik leidend is, is de relevantie van de boodschap voor een specifieke groep ontvangers bij on-the-spotvertising de graadmeter voor het succes. On-the-spotvertising wordt vandaag afgetrapt met een opvallende actie op de Waddenzee.

Relevante en onbaatzuchtige tips
Voorbeelden van on-the-spotvertising kunnen zijn: Nederlandstalige berichten op buitenlandse luchthavens die mensen alert maken op het feit dat het verstandig is dataroaming uit te zetten als je aankomt op je buitenlandse vakantiebestemming, of een tip om je schermhelderheid af te zwakken omdat je dan lekkerder slaapt voor wie ’s avonds laat nieuws- en sportwebsites bekijkt. Telfort wil met de tips mensen, klant of geen klant, helpen om meer uit hun mobiel, tablet of laptop te halen. Dat dit soms betekent dat mensen hierdoor bijvoorbeeld minder mobiele data of belminuten gaan gebruiken, en dus minder inkomsten genereren, neemt het bedrijf voor lief.

Zelfs op de Waddenzee
Vakantiegangers die voor het pinksterweekend met de veerboot naar Terschelling vertrokken, kregen vandaag alvast een voorproefje van on-the-spotvertising. Met behulp van een langszij varend vissersschip met groot spandoek kregen zij van Telfort de relevante tip om de ‘WadsApp Terschelling’ te downloaden, een app van de VVV boordevol tips waarmee zij het maximale uit hun verblijf op Terschelling kunnen halen.

Sympathie opwekken als belangrijkste doel
Telfort gaat met on-the-spotvertising tot het uiterste om klanten én niet-klanten te voorzien van informatie waar ze echt wat aan hebben. De gedachte is dat door relevant en sympathiek te communiceren, huidige klanten langer blijven en anderen hun weg ‘vanzelf’ naar het telecombedrijf vinden.

De telecomprovider ‘experimenteert’ het hele jaar met deze nieuwe vorm van reclame maken. De eerste voorbeelden van on-the-spotvertising die vanaf 17 mei zichtbaar zijn:

  1. Tijdens het afspelen van een YouTube-filmpje op de telefoon verschijnt een banner met de melding het scherm minder bright te zetten om de batterij van de mobiel te besparen.
  2. Mensen die reizen met één van de 165 RET-bussen in de regio Rotterdam of één van de 100 EBS-bussen in de regio Noord-Holland worden via tv-schermen in de bus getipt om direct over te schakelen op het wifi-netwerk van de bus; dat scheelt kostbare MB’s.
  3. Bezoekers van bijvoorbeeld nieuws- en sportwebsites zien in de avonduren een banner met de tip om de laptop straks helemaal uit te schakelen, wat de gebruiksduur van de batterij ten goede komt.
  4. Mensen die via 4G internetten ontvangen middels Facebook Advertising de tip om de video-autoplay-functie van Facebook uit te schakelen om zo kostbare MB’s en de batterij te besparen.