Nieuwe technologie geeft meer inzicht en betere toegang tot informatie
Amsterdam Airport Schiphol is onlangs gestart met proeven met Google Glass in de terminal en buiten in het landingsterrein. Met de inzet van deze innovatieve technologie wil Schiphol meer inzicht krijgen in de reizigersbeleving en werkzaamheden vergemakkelijken.
App voor medewerkers
Schiphol heeft een app voor Google Glass ontwikkeld die luchthavenmedewerkers moet helpen hun werk buiten, in het luchthaventerrein te vergemakkelijken en te vereenvoudigen. De app voor Google Glass biedt op een efficiënte manier toegang tot informatie en kan helpen bij het verzamelen van informatie via locatie-bepaling en door het maken van foto’s. Google Glass wordt handsfree en met spraak bestuurd. In het scherm rechtsboven het oog wordt de opgeroepen informatie weergegeven. Zo kunnen bijvoorbeeld meetgegevens worden opgeroepen bij het plaatsen van tijdelijke afzettingen en zijn rolmaten niet meer nodig.
Google Glass voor reizigers
Om meer inzicht te krijgen in de behoefte van reizigers om hun weg te vinden in de terminal test Schiphol ook in de terminal met Google Glass. Respondenten krijgen een Google Glass op, die vervolgens vast legt hoe zij de informatievoorziening in de terminal ervaren en hun weg vinden.
Schiphol is Europe’s Preferred Airport en om deze positie te behouden, blijft Schiphol voortdurend innoveren om luchthavenprocessen efficiënter in te richten en verder te verbeteren. Experimenteren met nieuwe technologie vormen hierbij een belangrijk onderdeel. In dit kader is Schiphol gestart met het opdoen van ervaring met Google Glass. Op basis van tussentijdse evaluaties en ervaringen zal Schiphol de app voor medewerkers doorontwikkelen. Volgend jaar wordt het besluit verwacht of Google Glass structureel gebruikt zal worden