SSL certificaten voor websitebeveiliging zijn alleen nuttig voor banken en grote webshops, dit is wat veel MKB’ers onterecht denken. Terwijl SSL certificaten juist wel voordelen bieden, ook als je niet online verkoopt.
Wat doen we online?
Online aanwezigheid wordt voor organisaties steeds belangrijker. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een recent onderzoek van Deloitte naar wat ze de ‘digitale beïnvloedingsfactor’ noemen: Bijna een derde deel van de offline verkoop wordt namelijk beïnvloed door informatie die consumenten online vinden. Ook worden websites steeds vaker als verkoopkanaal ingezet. In 2015 doet 35% van de Nederlandse bedrijven (ook) aan verkoop via internet, in 2012 was dit nog 25%.
Meer websitebezoekers met SSL
SSL certificaten beveiligen de verbinding tussen een bezoeker en een website. Dit herken je aan https:// in de adresbalk waarbij de s staat voor secure. Gegevens die een bezoeker invult worden hierdoor veilig verzonden, mochten ze onderschept worden zijn ze niet leesbaar voor derden. Veel grote partijen vinden het gebruik van https:// zo belangrijk dat ze het actief stimuleren. Dit is de reden dat Google sinds 2014 het gebruik van een veilige verbinding beloont met een hogere positie in de zoekresultaten. Door een hogere positie wordt je website sneller gevonden dan bijvoorbeeld die van je concurrent, en krijg je meer bezoekers.
Meer online verkoop met SSL
Eenmaal op de website durven bezoekers sneller hun gegevens in te vullen als de verbinding beveiligd is. Ruim driekwart van de websitebezoekers maakt zich wel eens zorgen om online misbruik van persoonsgegevens, en het merendeel van online consumenten geeft aan dat ze afzien van een aankoop als de verbinding onbeveiligd is. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het gebruik van SSL voor webshops omzet verhogend werkt. Vooral als en webshop een SSL certificaat met een groene adresbalk gebruikt, een ‘Extended Validation’ certificaat.
Wat kost een SSL certificaat?
Een eenvoudig SSL certificaat (domein validatie) is er al voor € 8 per jaar. Het meeste rendement haal je uit een EV certificaat met direct zichtbare bedrijfsnaam en opvallende groene adresbalk. Dit zorgt voor extra vertrouwen omdat bezoekers direct zien wie de eigenaar is van een website. Een EV SSL certificaat kost ongeveer € 100 per jaar.