Een succesvol bedrijf runnen, is de droom van elke ondernemer. Je bent geen ondernemer geworden om niets te doen. Je zoekt voortdurend naar manieren om jouw bedrijfsresultaten te verbeteren en meer klanten te werven voor uw bedrijf. Dit doe je door jouw producten en/of diensten op een slimme wijze te promoten bij jouw doelgroep. Er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken. Een methode die je hiervoor kunt gebruiken is Google Adwords. Hoe behaal je meer rendement met Google Adwords?
Adverteren in de zoekresultaten van Google
Google Adwords is een manier om te adverteren in de zoekresultaten van Google. Als ondernemer kun je niet om de kracht van Google Adwords heen. Dagelijks wordt er door talloze mensen van Google gebruik gemaakt om producten of diensten af te nemen bij bedrijven. Waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Als het je aan tijd ontbreekt om dit slim vorm te geven, kun je ook gebruik maken van een Google Adwords specialist.
Tips voor een effectief gebruik van Google Adwords
Hoe je effectief en slim gebruik maakt van Google Adwords? Maak gebruik van onderstaande tips om het maximale rendement in Google Adwords te behalen.
1. Voor tests uit met verschillende ‘’keyword match types’
Zowel bij het starten als bij het optimaliseren van Adwords campagnes zul je bij het toevoegen van nieuwe keywords zien dat de instelling voor keywords standaard op ‘broad’ staat. Deze brede keywords zorgen over het algemeen voor veel verkeer en impressies, maar zorgen vaak voor niet geheel relevante bezoekers. Naast de standaard ‘broad’ instelling is het ook mogelijk om de keyword match type op ‘exact’ in te stellen. Om te achterhalen welke instelling je het beste kunt gebruiken is het belangrijk om te achterhalen wat de intentie is van je keywords.
Voor een webshop met meubels en tafels, lijkt de term ‘tafel’ misschien erg relevant. Dit zal zeker veel impressies en misschien ook verkeer opleveren, maar zorgt dit verkeer ook daadwerkelijk voor conversies? Een term als ‘eiken houten tafel kopen’ zal misschien veel minder direct verkeer opleveren, maar het verkeer dat hier uit voorkomt heeft een veel grotere kans op conversie dan iemand die slechts zoekt op ‘tafel’.
Door een keyword exact te maken verkrijg je een specifiekere targeting. Wanneer er voor een ‘broad’ keyword wordt gekozen, worden er allerlei varianten meegenomen, waardoor er dus een bredere minder exacte doelgroep wordt bereikt.
Voer verschillende tests uit door per keyword te analyseren wat de bezoekers precies doen. Blijven de bezoekers lang op de site, zorgen ze voor conversies of zijn ze meteen weer weg? Met behulp van jouw analyse kun je kijken of bepaalde keywords het beste ‘exact’, ‘broad’ of geheel uitgesloten moeten worden.
2. Maak gebruik van longtail keywords
Longtail keywords zijn keywords die bestaan uit meerdere zoekwoorden. Een longtail keyword bestaat vaak uit 3 of meer woorden. Door van longtail keywords gebruik te maken, zorg je voor een specifiekere targeting, waardoor concurrenten kunnen worden uitgesloten. In Google kan dit hogere posities als gevolg hebben en lagere kosten per klik. Omdat er op longtail keywords vaak minder zoekvolume per maand zit, komen er vaak minder bezoekers, maar wel meer doelgerichte bezoekers.
Wanneer we kijken naar het eerder genoemde voorbeeld voorbeeld van de webshop met meubels en tafels die graag meer eiken houten eettafels wil verkopen, zullen we zien dat het keyword ‘tafel’ veel bezoekers oplevert. Deze bezoekers kunnen naar allerlei tafels op zoek zijn, de website kan zelfs worden vertoond wanneer men zoekt op termen als ‘tafel reserveren’. Uiteindelijk zal dit zorgen voor vele irrelevante vertoningen en kliks, waardoor er veel budget aan onnodige kliks wordt besteed. Door je product zo specifiek mogelijk te verwoorden in longtail keywords kun je het adwords budget inperken en tevens zorgen voor hogere conversies.
3. Sluit negatieve keywords uit
Sommige keyword combinaties kunnen irrelevant zijn en zorgen voor bezoekers die meteen na het openen van je site weer weg zijn. Wanneer je negatieve keywords toevoegt, kun je ervoor zorgen dat deze irrelevante keywords niet worden getoond. In het voorbeeld van de meubel webshop, kunnen we bijvoorbeeld ‘reserveren’ als negatief keyword aanduiden, zodat er geen irrelevante bezoekers komen die op zoek zijn naar een tafeltje om te reserveren in een leuk restaurant.
4. Maak gebruik van landingspagina’s
Probeer op je website of webshop aparte landingspagina’s aan te maken voor specifieke diensten of producten en stuur niet al het verkeer naar je homepage of eenzelfde pagina. Denk na over de functie en het doel van de pagina. Wil je bezoekers lokken met de term ‘eiken houten tafel kopen’ zorg er dan voor dat de pagina waar ze terecht komen ook daadwerkelijk mogelijkheden biedt voor het kopen van een eiken houten tafel. Wanneer een bezoeker met deze term op de homepage komt en eerst nog een hele zoektocht moet afleggen naar waar hij precies de eiken houten tafel kan kopen, zal de bezoeker sneller geneigd zijn om de site vroegtijdig te verlaten.
Roep de hulp in van een Adwords expert
Wil je ook gebruik maken van Google Adwords en meer rendement behalen met jouw bedrijf? Of heb je weinig tijd om dit zelf aan te pakken? Schakel dan de hulp in van Google Adwords professional van gmu.online en zie hoe de resultaten van jouw onderneming verbeteren. Binnen een kort tijdsbestek kun je profiteren van de diverse voordelen van Google Adwords. Een Adwords professional weet als geen ander wat nodig is om meer rendement te behalen door middel van Google Adwords.