Misschien denk je dat direct mailing met brieven ouderwets is. Het tegendeel is echter waar. De kans is groot dat je dagelijks lange tijd achter de computer zit. Je hebt de pc bijvoorbeeld nodig om je bedrijf te promoten. Een van de manieren waarop je dit kunt doen is door direct mailing te versturen. Maar wist je dat brieven veel meer klanten bereiken dan e-mails? Sluit de computer af en gebruik de volgende 5 tips om van direct mailing per brief een succes te maken.
Direct mailing met brieven
Soms blijft je e-mailbox maar volstromen met mailtjes. De kans is klein dat je voor elke e-mail uitvoering de tijd neemt. Met een brief is dit echter heel anders. Het is persoonlijk en valt meer op. Daardoor is direct marketing met brieven ook anno 2018 nog steeds een effectieve marketing strategie. Uiteraard hoeft de ene vorm van promotie het andere niet uit te sluiten. Je bereikt het meest door e-mails en brieven samen te gebruiken. Het verschil tussen beide vormen van marketing is echter dat mensen gemiddeld meer tijd nemen om een brief te lezen. Daardoor komt je boodschap veel sneller onder de aandacht dan wanneer het de zoveelste e-mail betreft.
Tip 1 – Breng je doelgroep in kaart
Voor het succesvol gebruik van brieven als vorm van direct mailing moet je een aantal belangrijke stappen ondernemen. Ten eerste is het zeer belangrijk om de doelgroep die je wilt bereiken in kaart te brengen. Behoren jongeren tussen de 18 en 25 jaar tot je doelgroep? Schrijf je brief dan op een vlotte en heldere manier die jonge mensen aanspreekt. Het is natuurlijk de bedoeling dat je boodschap overkomt. Lees de brief meerdere keren over om spelfouten te voorkomen. Dit komt niet professioneel over, en kan ervoor zorgen dat je brief in de prullenbak belandt. Probeer zoveel mogelijk relevante informatie in de brief te verwerken. Het gaat erom dat je op een korte en krachtige manier uitlegt wat jouw doel is.
Tip 2 – Bied een welkomstcadeautje aan
Een strategie die door veel ondernemers wordt gebruikt is het aanbieden van een welkomstcadeautje op het moment dat de consument zich aanmeldt. Mensen zijn nu eenmaal dol op presentjes. Het is een kleine moeite om een leuk cadeautje te verzinnen, en de kans is groot dat je er nieuwe klanten mee aantrekt. Ook bestaande klanten weten een relatiegeschenk zeker te waarderen.
Tip 3 – Zorg voor een opvallende lay-out
Minstens zo belangrijk als de inhoud is de vormgeving van je brief. Zorg ervoor dat de lay-out van de direct mailing opvalt. Een standaard brief met zwarte letters valt niet op een stapel. Een brief met een mooie en grote foto doet dit wel. Of kies ervoor om de brief in een opvallende verpakking te stoppen. Een mooie doos of koker doet het bijvoorbeeld altijd goed. Bij een goed geschreven brief hoort uiteraard mooi briefpapier en een envelop. Interessant genoeg is een professionele gefrankeerde brief minder effectief dan een gewone brief met een envelop. Het is niet bekend waarom dit zo is, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het resultaat.
Tip 4 – Verstuur de brief altijd naar de juiste persoon
Heb je de brief inmiddels geschreven en mooi opgemaakt? Dan is het tijd om het te versturen. Let er op dat je de mailing verstuurt naar het juiste contactpersoon. Zet altijd zijn of haar naam duidelijk boven de brief. Daarmee wordt voorkomen dat de mailing bij de verkeerde persoon terecht komt. Overigens hoeft het contactpersoon niet altijd een nieuwe klant te zijn. Je zou ook verder kunnen investeren in bestaande klanten die je al kennen en vertrouwen. Bovendien is de kans groot dat deze klanten jouw brief openen omdat ze nieuwsgierig zijn naar wat je te bieden hebt.
Tip 5 – Neem nogmaals contact op met je doelgroep
Na het versturen van je brief is geen tijd om stil te zitten. Om succes te boeken zul je altijd moeten opvolgen. Dit houdt in dat je nogmaals contact zoekt met de doelgroep waaraan je de direct mailing hebt gestuurd. Doe dit bijvoorbeeld 1 of 2 dagen na de mailing met een e-mail. Schrijf daarin dat je kort geleden een brief hebt verstuurd en dat je benieuwd bent naar hun reactie. Verzin een goede onderwerpsregel om de mail onder de aandacht te brengen. Schrijf bijvoorbeeld ‘naar aanleiding van de brief die je gisteren hebt gekregen’. Wedden dat ze de mail openen en nogmaals kijken naar je brief? Veel succes!