“Dit jaar meer tijdsbesteding aan content marketing en storytelling. Minder werk aan ontwikkeling communicatiestrategieën.” Dat is wat de meerderheid van de professionals die meededen aan het onderzoek naar de trends en ontwikkelingen binnen het communicatievlak van het CommunicatiePanel.
Uit het onderzoek komt de volgende Top 3 activiteiten/ontwikkelingen naar boven ten opzichte van 2014;
- Storytelling
- Online platform/communicaties
- Branding/personal branding
Het grootste verschil t.o.v. 2014 zit hem in de storytelling. Bedrijven gaan namelijk 16% meer tijd aan storytelling besteden.
Storytelling in het kort: Storytelling is de manier waarom een bedrijf zijn verhaal vertelt. In een kort verhaal vertelt een bedrijf zijn visie en strategie.
Daarnaast is er ook gekeken naar de belangrijkste trends. De volgende Top 3 is tot stand gekomen:
- Glazen huis
- Horizontalisering
- Emotiemaatschappij
De trend die bovenuit springt is het ‘glazen huis’. Deze trend vindt zijn basis in een aantal onderliggende trends: de verdere opkomst van sociale media, promise management, transparant, open en eerlijk zijn: Ofwel: ‘Alles wat een organisatie doet is zichtbaar, mede door de steeds verdergaande digitalisering. niet doen wat je belooft wordt direct afgestraft. Vertrouwen is een sleutelwoord. Zeker als de economie kwetsbaar is.’ (CommunicatiePanel)
Lees hier het hele onderzoeksrapport