Iedereen bedrijfseigenaar of manager die in een onderneming werkt met meerdere werknemers, krijgt periodiek te maken met het organiseren van een bedrijfsuitje. Een leuk feestje met je collega’s werkt sfeerverhogend. En daarom is het belangrijk om op zijn tijd op een gezellige manier samen iets ontspannend of actiefs te doen.
Dat geeft jouw organisatie nieuwe energie en is goed voor de productiviteit. Dan is het natuurlijk wel belangrijk om het betreffende bedrijfsuitje goed te organiseren. Maar hoe pak je dat aan? Waar moet je rekening mee houden als je een bedrijfsuitje wilt organiseren? Onze vijf tips geven je een steuntje in de rug!
1. Zorg voor een overtuigende uitnodiging
Een belangrijk startpunt bij het organiseren van een succesvol zakelijk uitje is zorgen voor een overtuigende uitnodiging. Wees hierbij gerust creatief! Zo kun je je medewerkers uitnodigen met een fraai vormgegeven flyer, met daarop datum, tijden en het soort activiteit dat jullie gaan doen. Voeg eventueel een QR-code toe met een link naar een flitsende online promotiefilm, waarin je je collega’s toespreekt met een inspirerende en uitnodigende speech.
2. Vraag na of er allergieën of dieetwensen bij een lunch of diner
Cruciaal bij een goede voorbereiding voor een zakenreis of bedrijfsuitje is dat je niemand vergeet en inclusief bent. Vraag daarom proactief of er medewerkers zijn die voedselallergieën hebben of een dieet volgen. Je kunt dit dan vooraf meenemen bij het organiseren van een lunch of voor het diner in een restaurant. Zo voorkom je dat collega’s al vooraf afhaken, omdat ze opzien tegen de eetmomenten.
3. Deel de agenda van tevoren
Personeelsleden die een bedrijfsuitje aangeboden krijgen, zijn graag op de hoogte van wat hen lopende de dag te wachten staat. Deel daarom vooraf een heldere agenda met globale tijden en programmapunten. Dit geeft rust en duidelijkheid en is een belangrijke voorwaarde om onnodige stress onder je personeel te voorkomen. Want een zakelijk uitje moet vooral lekker ontspannend zijn. En mocht je tijdens het zakelijke uitje iets van de deelnemers verwachten? Licht ze hierover dan ruim van tevoren in!
4. Bewaak de tijdsplanning
Gedurende het personeelsuitje is het van belang om te kijken of je per onderdeel qua tijd nog op schema ligt. Als je collega’s ergens een hekel aan hebben, is het wel een bedrijfsfeestje of uitje dat qua tijd uitloopt. Ze hebben namelijk ook nog een leven buiten het werk!
5. Garandeer dat alle apparatuur op locatie aanwezig is
Op locatie moet het internet natuurlijk goed op orde zijn. Bij voorkeur beschikt de locatie over zakelijk glasvezel en is alle apparatuur aanwezig die je nodig hebt. Als er iets voorkomen moet worden, is het wel dat je presentatie niet werkt of dat je laptop geen internetverbinding maakt. Succes en maak er een onvergetelijk zakelijk uitje van!