Vrouwen beslissen in 90% van de gevallen over aankopen. Over de overige 10% hebben zij vaak ook nog invloed. Online zelfs voor 60% en dan hebben we het niet alleen over de B2C maar ook over de B2B producten. Toch richt marketing zich nog te weinig op vrouwen. Vrouwen kopen namelijk producten voor zichzelf, het gezin en vaak ook nog voor de man.
Maar… Vrouwen zijn lastig! Vrouwen laten zich lastig overtuigen, binden zich niet snel aan iets en zijn erg kritisch.
Wat willen vrouwen en hoe speel je daarop in:
- Meningen van anderen vinden zij erg belangrijk.
- Vrouwen willen zich kunnen identificeren
- Biedt vrouwen de mogelijkheid om te vergelijken.
- Less is more. Veel informatie en pushen zien vrouwen als opdringerig.
- Persoonlijke aandacht en tijd. Vrouwen willen hun verhaal kwijt, vertellen waarvoor ze een product nodig hebben en hier een passend aanbod bij. Dus heren, laat het verkooppraatje maar achterwegen!
Dus heeft u binnen uw bedrijf nog geen vrouwelijke marketeer? Dan wordt dit hoog tijd. Luister naar haar ervaringen en ideeën. Wellicht klinken ze in de oren van mannen niet logisch, maar moet het logische klinken? Nee, zolang het maar de 90% vrouwen aanspreekt!
Dove reclame
De Dove reclame is een goed voorbeeld. Dove heeft namelijk geen fotomodellen, maar ‘gewone’ vrouwen genomen. Vrouwen waarmee zij zich kunnen identificeren. De vrouw in de reclame zouden zij zelf kunnen zijn!