Zelf rooster maken wordt gezien als de oplossing om roosterproblemen te verkleinen en planningen gemakkelijk op te stellen. Het personeel geeft zelf aan welke diensten zij kunnen werken en door middel van slimme planningssoftware resulteert dit in een rooster voor het volledige team. Veel controle in handen van het personeel en meer tevreden werknemers. Op dit moment wordt het veelal in de zorgsector toegepast.
Tevredenheid van werknemers vergroten
Een vraag die het hoofd van een roostermaker vaak doet kraken is: ‘hoe krijg ik deze keer alle diensten weer ingepland?”. Nadat het rooster eindelijk af is, komen er weer verschillende verzoeken van werknemers met allerlei wensen en aanpassingen die gedaan moeten worden, die vaak niet realiseerbaar zijn. Vooral bij bedrijven met onregelmatige werktijden kan het een lastige puzzel zijn om op te lossen. Met software om zelf te roosteren voorkom je een groot deel van deze problemen. Voornamelijk in de zorg is de vraag groot naar zelfroostersoftware. In deze branche is de ontevredenheid het grootst als het gaat om personeelsplanning. Hier wordt namelijk overdag, ’s avonds en ’s nachts gewerkt en dat vergt een goed georganiseerde planning. De rol van de planner wordt dus ook anders hierdoor. Hij/zij gaat zich meer focussen op het coördineren van de grote lijnen rondom de planning. De verantwoordelijkheid voor het doorvoeren van kleine wijzigingen ligt nu namelijk bij het personeel.
Flexibele werktijden
Vroeger kreeg het personeel een vast rooster opgedragen, waarin het lastig was om snel en efficiënt wijzigingen door te voeren. Met zelfroosteren is dit niet het geval. Hiermee heeft het personeel zelf meer invloed op hoe en wanneer er gewerkt moet worden. Zo sluit het rooster steeds beter aan bij de situatie en het ritme van iedere werknemer. Op deze manier kan de één een hele reeks dagen achter elkaar gaan werken en zo kan de ander juist aangeven dat hij/zij graag geen avonddiensten draait. Wel zorgt dit ervoor dat werknemers meer verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. Zij moeten nu namelijk wel actiever betrokken zijn bij de planning. Er moet namelijk zelf gekeken worden naar een oplossing wanneer er een gat in het rooster onstaat. Hierbij zijn flexibiliteit en collegialiteit ook belangrijke aspecten. Over het algemeen heeft het personeel geen moeite om zich bezig te houden met het rooster. Ook het ruilen van diensten blijkt in de praktijk vaak goed te verlopen. Het aantal verzoeken om te ruilen loopt ook terug naar mate er veel gewerkt is met een zelfroostersoftware.