Het aantal werkzoekenden dat social media inzet tijdens de zoektocht naar een nieuwe baan blijft groeien. Waar het percentage dat sociale kanalen gebruikt eerder bleef steken op 28 procent, is dat in het afgelopen jaar gegroeid naar 36 procent. Dat blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek van HR-dienstverlener Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.161 werkzoekenden.
Facebook wint aan populariteit
De groep werkzoekenden die via social media opzoek gaat naar een nieuwe job doet dat in 70 procent van de gevallen via LinkedIn. 62 procent doorloopt zijn zoektocht via Facebook. In 2014 was dat nog 67 procent (LinkedIn) en 48 procent (Facebook).
Verschuiving analoog naar digitaal
Zowel regionale als landelijke dagbladen zijn niet langer het go-to medium voor het vinden van werk. Een ruime meerderheid (64%) geeft aan met name vacaturesites te bezoeken in de hoop een baan te vinden. Daarnaast is voor de helft van de werkzoekenden (50%) ook het persoonlijk netwerk, zowel on- als offline, nog altijd een belangrijk middel. Overigens wordt social media niet enkel ingezet voor het vinden van werk, maar ook bij het baseren van een eerste indruk. Bijna een kwart (24%) van de ondervraagden baseert het imago van een organisatie op informatie via social media.
Loes Dingemans, algemeen directeur Unique: “De trend van offline naar online blijft zich verder doorzetten en social media neemt hierin de leidende rol. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, laait de strijd voor geschikt personeel op. Om talentvol personeel te werven, zouden bedrijven meer moeten inzetten op hun sociale kanalen en het opbouwen van communities. Dit is cruciaal als zij toegang willen houden tot talentvol personeel. Jongere generaties zien online activiteit en social media als belangrijke graadmeters voor aantrekkelijk werkgeverschap.”