Per 1 oktober 2016 wordt de Telecommunicatiewet aangepast voor zakelijke abonnementen. Vanaf die datum komt er namelijk een einde aan het stilzwijgend verlengen van contracten door zakelijk telecomaanbieders. Daarmee wordt onder andere de zakelijk internetmarkt op zijn kop gezet!
Niet meer achterover leunen
Voor zakelijke telecomproviders heeft dit grote gevolgen. De afgelopen jaren konden ze namelijk rustig achterover leunen als contracten aan het einde van een termijn kwamen. Door de wetswijziging kan dit niet meer. Bedrijven mogen nu namelijk maandelijks hun contract opzeggen. Waarmee het belang van de klantrelatie veel belangrijker is geworden.
Wat betekent die voor bedrijven?
Voor bedrijven betekent de wijziging dat zakelijke abonnementen vanaf 1 oktober maandelijks opzegbaar zijn. Ten minste, als de initiële contractduur is verstreken. De contracten kunnen dus niet meer stilzwijgend zijn verlengd.
Had u een contract voor onbepaalde duur? Dan werd hier vaak een opzegtermijn van 6 maanden tot een jaar voor aangehouden. Dat kan dus niet meer. Deze contracten zijn vanaf 1 oktober ook per maand opzegbaar.
Een kans om over te stappen
Voor bedrijven biedt dit de mogelijkheid om over te stappen naar een andere zakelijk internet leverancier of om de huidige contracten te laten herzien. Heeft u een contact bij de grote partijen zoals KPN of Ziggo? Dan kan het slim zijn om over te stappen naar een andere internetprovider.
Houd rekening met uw eisen
Houd dan wel rekening met de eisen die u stelt aan een verbinding. Wilt u snel worden geholpen bij technische problemen/vragen? Belt u via internet en moet hier bandbreedte voor gereserveerd worden? Werkt u in de cloud? Wilt u de verbinding delen met de buurman? Het is slim om stil te staan bij dit soort vragen voordat u aanbiedingen gaat vergelijken.