De telecommarkt zit op slot. Bijna de helft van de Nederlandse ondernemers (45%) zit vast aan een contract en kan niet overstappen zonder een hoge boete te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard, in opdracht van Voys onder 304 Nederlandse ondernemers in klein- midden- en grootbedrijf. Ruim de helft van de ondervraagden (57%) vindt een lange contractduur de verkeerde focus; telecomproviders zouden zich voor klantbehoud beter op kwaliteit kunnen richten.
Service in plaats van contracten
In sommige gevallen is de nood dusdanig hoog dat de overstapboete door ondernemers voor lief wordt genomen. Twee derde (68%) van de ondervraagde overstappers betaalde een boete van meer dan vijfhonderd euro om weg te kunnen bij de huidige provider. Bij sommigen liep de boete zelfs op tot meer dan vijfduizend euro (4%). De wensen van Nederlandse ondernemers met betrekking tot telecomdiensten zijn duidelijk: twee derde (67%) vindt flexibiliteit met betrekking tot contracttermijnen belangrijk als een zakelijk abonnement wordt afgesloten en 70 procent van de ondervraagde ondernemers zou willen dat kortere contracttermijnen tot de mogelijkheid behoren bij de telecomproviders.
Overstapweken
De resultaten van het onderzoek zijn voor zakelijk telecomprovider Voys aanleiding om de landelijke overstapweken te initiëren. De Groningse provider roept andere zakelijke telecomproviders in Nederland op hieraan mee te doen en klanten ten minste twee weken per jaar de kans te geven boetevrij over te stappen.
Mark Vletter, oprichter van Voys: “Ons doel is de zakelijke telecomwereld verbeteren. Met de overstapweken willen we de langetermijncontracten en de invloed daarvan op de kwaliteit van diensten in Nederland aan de kaak stellen. Wij vinden contracten van meer dan een maand al niet meer van deze tijd en hanteren zelf een contracttermijn van één dag.”
De overstapweken lopen van 8 tot 22 februari. Hoewel de dagelijks opzegbare provider niet verwacht dat de marktleiders dit jaar al mee kunnen doen, nodigt Voys de grote spelers in de markt wel uit om het gesprek aan te gaan. Het doel is dat in 2017 alle providers meedoen met de overstapweken.