Menu
Arbeidsongeschiktheid

Zorg dat je medewerkers zeker zijn van hun inkomen

Op het moment dat een medewerker na twee jaar ziekte niet goed meer in staat is om te werken, spreken we van arbeidsongeschiktheid. Dit kan komen door verschillende oorzaken zoals bij ziekte of een ongeval. Op het moment dat een medewerker arbeidsongeschikt raakt, heeft dit een grote impact op het inkomen. Om deze financiële terugval op te vangen, kun je gebruik maken van een WIA-werknemersverzekering. Zo zorg je ervoor dat je medewerkers verzekerd zijn van hun inkomen.

Stappenplan voor re-integratie WIA van werknemers

Op het moment dat een werknemer langdurig ziek is ontstaan er re-integratieverplichtingen voor de werkgever en werknemer. Vanaf het moment van ziekmelding bij de werknemer, start het proces van de WIA re-integratie. Het doel van dit proces is om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. In het begin is het de bedoeling om de werknemer weer terug te laten keren in de eigen functie. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt er een ander soort passende arbeid geadviseerd. Hieronder wordt het stappenplan van het re-integratieproces toegelicht.

  • Ziekmelding
    Deze stap wordt meteen op dag één ondernomen. Hierbij wordt een melding gemaakt bij een bedrijfsarts of de arbodienst.
  • Re-integratie verslag
    In week 6 worden er afspraken vastgelegd door middel van het re-integratieverslag. Dit verslag dient ook gedeeld te worden met de werknemer.
  • Plan van aanpak
    In week 8 wordt er een plan van aanpak opgesteld waarin afspraken worden vastgelegd.
  • Aangifte van langdurige ziekte
    Op het moment dat jouw werknemer nog steeds ziek is na driekwart jaar, doe je aangifte van langdurige ziekte.
  • Evaluatie van het eerste jaar
    Vanaf het moment dat jouw werknemer 1 jaar ziek is, maak je samen een evaluatie van het afgelopen jaar.
  • WIA- aanvraag
    De werknemer krijgt bericht van het UWV over het aanvragen van een WIA-uitkering.
  • Eindevaluatie
    Hierbij dien je door middel van de eindevaluatie de status door te geven van het re-integratietraject. Hierin dient ook de uitdiensttredingsdatum vermeld te worden.
  • Aanleveren van de WIA-documenten
    Hiervoor is de werknemer verantwoordelijk. Dit bestaat uit de medische informatie van de bedrijfsarts en de re-integratie documenten.

Waarom zou je een WIA-verzekering afsluiten?

Voor werkgevers is het een lastige opgave om nieuw personeel te vinden en het huidige personeel vast te houden binnen het bedrijf. Met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een WIA-verzekering, heb je al een streepje voor op de andere werkgevers. De verzekeraar helpt bij het re-integratieproces. Dat werpt zijn vruchten af voor beide partijen. Het aanbieden van een WIA-verzekering geeft de medewerkers een zeker gevoel. Daarnaast is de premie fiscaal aftrekbaar. De Belastingdienst betaalt dus ook mee hieraan.

Kortom, voordat je een WIA-verzekering afsluit, moet je jezelf als werkgever afvragen: in welke situatie jouw medewerker zich bevindt én in hoeverre jouw medewerker arbeidsongeschikt is.